OM medicin før og efter operationen

Close-up portrait of nice pretty lady with flawless smooth clean clear skin different type
young%20woman%20face%20portrait%20with%20photo%20of%20her%20old%20skin_edited.jpg
Før operationen

Blodfortyndende medicin
Du skal holde pause med medicin, der er blodfortyndende, da det øger risikoen for blødning. Pausen afhænger af præparat og indgreb:
- 4 uger før: Fiskeolier. Kan genoptages dagen efter operationen.
- 1 uge før: Acetylsalicylsyre (f.eks. Hjerdyl®, Hjertemagnyl®, Kodimagnyl®, Treo®). Kan genoptages dagen efter operationen. NB: Hvis du tidligere har haft blodprop, gennemgået ballonudvidelse eller fået indlagt stent i hjertet, gælder dog særlige regler, og du må kun stoppe med Acetylsalicylsyre, når det er aftalt med den læge, der står for den blodfortyndende behandling.
- 5 dage før: NSAID (smertestillende ”gigtmedicin”):  Kan genoptages dagen efter operationen.

Sukkersygemedicin
Ved planlagt operation før kl. 12 skal du ikke tage insulin og anden blodsukkerregulerende medicin om morgenen på operationsdagen.
Ved planlagt operation efter kl. 12 skal du tage insulin som du plejer - også på operationsdagen.

Naltrexon/LDN
Det er nogle gange nødvendigt at pausere dette 3 dage før operationen og genoptage det 3 dage efter ophør med morfinlignende medicin efter operationen.

A-vitamin/Retinoider
- I pilleform på recept gør A-vitamin nye ar grovere, så du bør holde en pause med dette 2 uger før en operation, hvor arrene er synlige eller store.
- Som creme kan A-vitamin gøre ar mindre synlige, men det er vigtigt at man er startet med cremen minimum 3-4 uger før operationen. Produktet kan nemlig give noget irritation de første 2 uger efter opstart og i den periode kan et ar blive grovere.

Beroligende

En gang imellem skønner kirurgen at det vil være en god ide at du tager en beroligende pille 1-2 timer før selve operationen. Det kan være et præparat som f.eks. Stesolid. Det vil du i givet fald få en recept på, som du så henter på apoteket før operationen.

Smertebehandling
Paracetamol (Panodil, Pamol, Pinex o.l.) kan tages som 1 g x 4 dagligt uden problemer. Ibumetin (Ipren, Ibumetin, Ibumax o.l.) kan evt. tages som op til 400 mg x 4 dagligt. Dog kun hvis der er behov for det, da det kan øge risikoen for blødning.

Undgå Acetylsalicylsyre (Magnyl/Treo) da det er blodfortyndende og øger risikoen for blødningsproblemer.

Kirurgen kan have suppleret smertebehandlingen med andre præparater som du så vil få nærmere besked om. Det kan være

- Gabapentin, som kan være godt til nervesmerter.

- Muskelafslappende Klorzoxazon, som er godt hvis man har opereret tæt på muskler eller kan anvendes for at begrænse behovet for morfinpræparater, hvis man tåler dem dårligt.

- Morfinpræparater til de stærkere smerter.

Blodstørknende medicin

Tranexamsyre (Cyklonova) anvendes til at begrænse blødning ved f.eks. blødningsforstyrrelser. Det anvendes ofte også lige før og efter en operation, men det kommer an på indgrebets blødnignsrisiko og hvordan blødningen ser ud under operationen. Du vil få besked af kirurgen , hvis du skal have det.

Øjendråber

Efter øjenlågskirurgi (mest nedre øjenlåg) anvendes jævnligt et kombinationspræparat, der indeholder både binyrebarkhormon og et antibiotikum. Det kan f.eks. hedde Spersadex Comb.

Forebyggelse af ardannelse

- Ar-creme: En god ar-creme der anvendes 1-2 gange om dagen giver pænere ar. Spørg på apoteket.
- Silikone som plaster eller gel: Silikone har en dæmpende virkning på grov ardannelse. Som plaster reducerer det desuden træk og bevægelse i arret, hvilket har samme virkning. Silikone-gel er betydeligt mere diskret at anvende på meget synlige steder som ansigtet eller hvor plasteret har svært ved at klæbe, f.eks. pga. hår i området.
- Toxin: Behandling med muskelafslappende toxin på operationsdagen eller inden for den første uge har to virkninger på ar. Ar reagerer med grovere ardannelse, jo mere bevægelse der er omkring arret. Så hvis man reducerer mimikken med toxin, reduceres ardannelsen. Derudover har toxin en direkte hæmmende virkning på de celler, der danner grove ar og det får de små blodårer til at udvide sig, så blodforsyningen bedres i arret. Det gavner også helingen.
- PRF: Plasmabehandling som PRP (1. generation) og PRF (2. generation) har begge en reducerende virkning på ardannelse. Det booster helingen og blodforsyningen og reducerer inflammationen. Injektion af PRF kan foretages på operationsdagen lige efter at arret er syet sammen. Der kræver blot en blodprøve på dig hen mod slutningen af operationen. Laser: Behandlingen reducerer ardannelsen.
- Kosttilskud: Zink, E-vitamin og C-vitamin er alle vigtige for helingen. De fleste får nok af disse med kosten, men skal man tage noget, er de et godt bud.
- Rygestop: Skadelige stoffer i røgen får de små blodårer i huden til at trække sig sammen, hvorved blodforsyningen i arret reduceres på det tidspunkt, hvor der er allermest brug for den. Nikotin-erstatninger kan evt. anvendes til at understøtte rygestop, men dette er kontroversielt. Holdningen her på klinikken er, at da røgen er meget mere skadelig end nikotinen i sig selv, så kan det være et OK kompromis at tage nikotin-erstatning, hvis det er det, der skal til for at overholde et rygestop.
- Binyrebarkhormon injektioner: Dette kan reducere grov ardannelse, men kan også nogle gange gøre huden i området tynd og blå-rødligt misfarvet. Så det bør kun anvendes, hvis man på forhånd ved, at man danner meget grove ar.