Information om behandling med haluronsyre-fillers

Hvad kan fillers bruges til?

Med alderen mister vi  fylde og elasticitet i huden.  Det gør, at hudens spændstighed forsvinder samtidig med at huden bliver tør. Derfor opstår der alderstegn som linjer og rynker. Vævsfyldere såkaldte ”fillers”, kan genskabe hudens tabte volumen og tilføje elasticitet og fugt. Injektioner med fillers giver generelt et sundere udtryk. Fillers kan udglatte furer/rynker og give volumenforøgelse fx. på kindbenene hvor proportionerne i ansigtet formes og løftes. Læber som er skæve eller meget smalle, kan rettes op, og når læberne fyldes let, giver det et sanseligt udtryk.

Hvilke fillers findes der?

Der findes følgende typer fillers:

1. De nedbrydelige, f.eks. Restylane®, Belotero®, Juvederm® og Aliaxin®.

2. De halv-nedbrydelige, f.eks. Radiesse® og Sculptra®

3. De ikke-nedbrydelige, f.eks. Aquamid®

De nedbrydelige fillers består af hyaluronsyre, et stof som forekommer naturligt i kroppen, særligt i hudens bindevæv. Det har en stor evne til at binde væske i huden og dermed give fylde. Når denne filler injiceres i folder og furer, udfyldes og glattes disse, og huden bliver mere spændstig. Filleren giver naturlig fylde i huden. Den integreres med det omgivende væv, og vitale næringsstoffer passerer frit igennem filleren. Der er en naturlig omsætning af hyaluronsyre i huden, og derfor aftager effekten gradvist. Hyalyronsyre fillers har været på markedet i over 15 år og der er foretaget over 20 mio. behandlinger verden over. Hyaluronsyre behandlinger giver en holdbarhed på 3 til 12 måneder.

De halv-nedbrydelige, f.eks. Radiesse®, stimulerer huden til at danne bindevæv og dermed fylde. Denne stimulering giver risiko for ujævnheder og knudedannelse. Derfor anvender vi ikke disse fillers.

De ikke-nedbrydelige fillers f.eks. Aquamid® anvendes heller ikke i klinikken. Når de ikke-nedbrydelige fillers injiceres dannes der arvæv. Det er denne reaktion, som giver vedvarende fylde. Arvævsdannelsen kan blive for kraftig og kan give knudedannelse. Derfor anvender vi ikke disse fillers.

Hvordan foregår forundersøgelsen?

Før du kan modtage en kosmetisk behandling, skal du afgive et mundtligt samtykke til behandlingen. Det forudsætter, at du forinden har modtaget såvel skriftlig som mundtlig information om behandlingen. Når det drejer sig om behandling med hyaluronsyrefillers og botulinumtoksin kan du først få behandling efter to dages betænkningstid. Når du er i et behandlingsforløb med tilbagevendende behandlinger, skal du ikke have betænkningstid i de efterfølgende 2 år efter sidste forundersøgelse. Denne skal med andre ord fornys hvert 2. år.

Hvordan foregår behandlingen?

På behandlings-dagen skal der iht. gældende retningslinier tages fotos af det område, der skal behandles. Ved evt. efterfølgende kontrol skal tilsvarende fotos tages igen.

Fillers findes både med og uden lokalbedøvende gel. Før behandlingen kan huden eventuelt påføres en lokalbedøvende creme, eller der kan lægges lokalbedøvelse med en kanyle. Det er også muligt at bedøve området med en frysepose.

Efter behandlingen

Man skal regne med nogle få reaktioner i relation til injektionen. Herunder er det normalt både at få let- til moderat hævelse, rødme og ømhed. Denne reaktion forsvinder løbende, typisk i løbet af et par dage. Læberne kan dog være hævet i længere tid, og derfor har de fleste ikke lyst til at gå på arbejde dagen efter behandling af læberne. En halv time efter behandlingen må man igen anvende creme, foundation og pudder.

Hvor længe holder behandlingen med fillers?

Holdbarheden afhænger af mange forskellige faktorer, for eksempel hudens struktur, hudens blodcirkulation, den ønskede perfektionsgrad samt det anvendte produkt og injektionsteknikken. Erfaringen viser, at opfølgningsbehandlinger forlænger holdbarheden. Som oftest holder resultatet i læberne i ca. 4 til 6 måneder og i panden ca. 1⁄2 til 1 år. Holdbarheden af behandlingen afhænger også af arvelige/genetiske forhold, miljømæssige forhold, livsform, jobtype/jobbelastning, social situation, psykisk situation, kost, drikke, alkoholforbrug, rusmidler, vægttab/vægtøgning, motion, rygning, sol-/solarie- og anden UV-bestråling, infrarød-, radio-, røntgenbestråling samt anden bestråling, kirurgiske indgreb, ardannelser, hudpleje, hudsygdomme, anden sygdom og medicinindtagelse.

Kan behandlingen gentages?

Ja, behandlingen kan gentages, når det injicerede materiale i løbet af nogle måneder er blevet omdannet, eller hvis man ønsker resultatet finpudset eller forøget allerede efter f.eks. 14 dage. To uger efter første behandling har hyaluronsyren tilpasset sig i vævet, og på dette tidspunkt er det muligt at lægge mere hyaluronsyre ind oven på det først anlagte. Denne finpudsning øger holdbarheden og optimerer resultatet. Der er ikke nogen begrænsning på, hvor mange behandlinger man kan få. Det forventede resultat afhænger af, hvor dyb rynken er, årsagen til rynken, hudens struktur og fasthed, beliggenheden af rynken, den anvendte mængde af stoffet samt injektionsteknikken. Derfor gennemgås det forventede resultat meget grundigt ved samtalen, inden behandlingen udføres.

Hvilke bivirkninger kan der være ved fillers?

Der er risiko for følgende ”Almindelige bivirkninger” (hos mellem 1 og 10 ud af 100 behandlinger): Efter enhver injektion er der risiko for blå mærker. Der kan være let rødme samt ømhed i området i et par dage efter injektionen. Afhængig af injektionsteknikken og hudens anatomi kan der forekomme ujævnheder i deponeringen af filleren og eventuelt en overkorrigering af rynken. Dette svinder i takt med at filleren absorberes.

Der er risiko for følgende” Ikke almindelige bivirkninger” (hos mellem 1 og 10 ud af 1.000 behandlinger): Der kan opstå rødme i huden, som kan vare i flere måneder. Der er efter enhver injektion risiko for infektion. Der er risiko for dannelse af granulomer (bindevævsknuder under og i selve huden). Der er risiko for, hvis en arterie fyldes med filler, at huden kan lide af iltmangel, og som følge heraf kan der opstå vævsdød i det behandlede område.

Der er risiko for følgende ”Yderst sjældne bivirkninger”: Hvis en arterie fyldes med filler, og det transporteres ind bag øjet, kan der opstå blindhed. Der er på nuværende tidspunkt indrapporteret ca. 100 sager af blindhed på verdensplan ud af måske 100 millioner behandlinger.

Revideret 01.12.2022

Pavia Milfeldt Lumholt